The Reflection of Enforcing Social Security Plan in Newspapers

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The main purpose of this study is to investigate the reflection of enforcing the social security plan in the three Iran, Hamshahri, and Etemad Newspapers during 2007 – 2009 in Tehran. The statistical population of this study, which has been done in content-analysis method, contains all the relevant issues to social security plan that were published at the time in question. After coding the relevant issues to social security plan in the three mentioned Newspapers, 302 issues were obtained and then analyzed using SPSS software. The reliability was obtained 82% using Scott formula which means having two common ideas in 82% of all of the issues. The results showed that: •   One-sixth of published issues in the mentioned Newspapers had the headlines on the first page and one-third of the issues had the headlines of direct quotations   and this fact confirms the importance of the issue and the addressor. Since more   than half of the issues have been quoted from I.R.I Police authorities, it can be   concluded that the Newspapers addressed the relevant issues of the plan and the   ways of its enforcement by the Police with positive attitude.     •   There is a significant difference between the mentioned Newspapers regarding the ways of covering the dimensions of social security plan in a way that the Iran   and Hamshahri Newspapers devoted most of their coverage as “main headline”   without any reference to the six folded dimensions; most of Etemad Newspaper’s   coverage was devoted to confrontation of bad-clothing and fighting against   molesters.     •   Most of the published issues in the three mentioned Newspapers were released in “news” style.     •   There is a significant difference between the Newspapers regarding the “bias against the Plan”. Based on these findings, Hamshahri Newspaper had the most   positive bias in favor of and the Etemad Newspaper had the most negative bias   against the social security plan and the ways of its enforcement by the police    

Keywords


مقدمه و بیان مسئله

امنیت، عنصر حیاتی هر جامعه ای است. در دنیای امروز هیچ جامعه ای را نمی توان یافت که در برابر کجروی‌ها و کنش‌های نابهنجار، آسیب‌های اجتماعی و جرایم مختلف، از خود واکنش نشان ندهد.

انتظار یک ملت از نظام حکومتی تأمین و تدارک امنیت در جامعه است. حساسیت این انتظار تا افکار عمومی در حدی است که یک ملت معمولاً برای ارزیابی صلاحیت و توانایی‌های حکومت به میزان برقراری امنیت در بستر جامعه توجه می کند (خادمی، 1387: 1).

بر اساس ماده 3 قانون ناجا، هدف از تشکیل این نیرو "استقرار نظم و امنیت، تأمین آسایش عمومی و فردی، نگهبانی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چارچوب این قانون در قلمرو جمهوری اسلامی است. " در این راستا، نیروی انتظامی، به ویژه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، از آغاز اردیبهشت ماه سال 1386 طرحی را کلید زد که به زودی به یکی از پر پوشش ترین طرح‌های اجتماعی کشور تبدیل شد. این طرح که به طرح ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی شهروندان اشتهار یافت، بر آن بود که به صورت کارآمد و مستمر به مقابله با انواع کجروی‌ها، آسیب‌ها و جرایم اجتماعی بپردازد. از آغاز اردیبهشت سال 1386 تا تابستان 1387 شش مرحله متوالی از این طرح اجرا و طی آن، صدها تن از کجروان و مجرمان جامعه دستگیر شدند.

در طول چند سال گذشته، اهمیت این طرح آنچنان افزایش یافت که ده‌ها پروژه تحقیقی و نظرسنجی پیرامون آن به سامان رسید و ده‌ها میزگرد، همایش و کنفرانس در خصوص آن برگزار شد.

این طرح به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در سطح افکار عمومی بسیار تأثیرگذار بود، تا جایی که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، ماهیت وجودی طرح و چگونگی اجرا شدن آن توسط نیروی انتظامی، بارها از سوی نامزدهای ریاست جمهوری مورد بهره‌برداری تبلیغاتی قرار گرفت.

این طرح مشتمل بر 6 مرحله زیر بوده است:

1- طرح مقابله با پدیده بدپوششی و دستگیری مزاحمین نوامیس (1/2/1386).

 2- طرح دستگیری و مقابله با اراذل و اوباش(25/2/1386).

 3- طرح جمع آوری معتادان پرخطر و ولگرد(5/3/1386).

 4- طرح برقراری امنیت تفرجگاه‌ها(1/4/1386).

 5- طرح شناسایی و دستگیری موادفروشان(نیمه دوم شهریور 1386).

 6- طرح مبارزه با پدیده پورنوگرافی(تصاویر غیر اخلاقی) (1/10/1386).

نخستین مرحله این طرح با مصاحبه مطبوعاتی و رادیو-تلویزیونی سرتیپ پاسدار احمد رضا رادان، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ از تاریخ 1/2/1386 آغاز شد، که در سطح وسیعی در جامعه اثرگذار بود و در رسانه‌های داخلی و خارجی اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و اینترنت و. . . ، از زوایای مختلف بازتاب یافت.

    در این میان، مطبوعات داخلی نیز بسته به جریان فکری روزنامه، عکس العمل‌های متفاوتی نسبت به طرح نشان دادند.

از آنجا که، مخاطبان مطبوعات را اغلب، متفکران و روشنفکران و نخبگان آن جامعه تشکیل می دهند که در نقش رهبران فکری جامعه هستند و جامعه را در مسیرهای مورد نظر خودشان هدایت می کنند، آثار نیک و بد عملکرد مطبوعات همانند یک شمشیر دو لبه است که اگر درست و اصولی به کار برده شود سازنده و در غیر این صورت، نابود کننده ملت‌ها خواهد بود.

با این توصیف، حال که مدتی از اجرای طرح امنیت اجتماعی می گذرد این پژوهش بنا دارد به تحلیل محتوای مطبوعات (روزنامه ایران منتسب به جناح موافق دولت - همشهری منتسب به جناح میانه  و اعتماد منتسب به جناح منتقد دولت) در زمینه چگونگی پوشش خبری نحوه اجرای طرح امنیت اجتماعی پرداخته و انعکاس تلاش کارکنان نیروی انتظامی را در مطبوعات مورد کند و کاو و بررسی قرار دهد؛ چرا که به گفته والتر لیپمن(1992) "رسانه‌ها مسئول تصویرهایی هستند که در اذهان ماست".

 

ضرورت و اهمیت تحقیق

یکی از متغیرهای تأثیرگذار در امنیت جامعه، نوع پرداختن رسانه‌ها به حوادث و اتفاقاتی است که در جامعه روی می دهند یا تصمیماتی که در جامعه اتخاذ می شوند. مسلماً نوع فضا سازی  رسانه ای می تواند در التهاب یا آرامش جامعه نقش داشته باشد.

    "امروزه نقش انکار ناپذیر مطبوعات(روزنامه، کتاب، مجله. . . ) در ایجاد، هدایت و شکل بندی افکار عمومی و تأثیرگذاری آنها بر تحولات اجتماعی و سیاسی جوامع، تقریباً مورد پذیرش همگان است. "(مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، 1382: 152).

    "رسانه‌ها بیشتر از همه سازمان‌های دیگر به شناخت علمی و سامان مند افکار عمومی نیازمندند و دولت‌ها بیش از هر زمان دیگر، برای پاسخگویی به افکار عمومی، خود را نیازمند همراهی رسانه‌ها می بینند"(زورق، 1386: 4)؛ به عبارت دیگر"دولت‌ها به شناخت افکار عمومی نیازمندند تا بتوانند میزان حمایت مردم از برنامه‌ها و سیاست‌های خود را ارزیابی کنند و تا حد ممکن، مشارکت آنان را جلب نمایند"(اسدی، 1371: 9) و این مهم حاصل نخواهد شد، مگر با حمایت رسانه‌های جمعی و در واقع، به نوعی می توان گفت که حمایت افکار عمومی از نیروی انتظامی، در گرو حمایت رسانه‌ها از این نیرو است.

    به هر روی هر سازمان و ارگانی برای ارزیابی عملکرد و بازخورد مأموریت‌های خود نیاز به محک دارد. اکنون که مدتی از اجرای طرح امنیت اجتماعی می گذرد، شاید زمان آن رسیده  باشد که نیروی انتظامی به بررسی بازتاب عملکرد خود در رابطه با اجرای طرح امنیت اجتماعی از دید مطبوعات بپردازد. برای این منظور، این پژوهش بنا دارد با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی چگونگی بازتاب اخبار، پیرامون اجرای طرح امنیت اجتماعی در فاصله زمانی آغاز طرح تا اول اردیبهشت 1388 بپردازد تا با افزایش اطلاعات خود، از توانمندی‌های رسانه‌های جمعی در اجرای طرح‌های ملی بیشتر استفاده کند.                                               

 

هدف تحقیق:

هدف از انجام این تحقیق بررسی چگونگی بازتاب و نحوه برجسته سازی ابعاد مختلف طرح امنیت اجتماعی در مطبوعات است.

 

فرضیه‌های تحقیق:

v  به نظر می رسد که از میان ابعاد ششگانه طرح امنیت اجتماعی، مطبوعات به دو بعد از ابعاد طرح یعنی طرح "مقابله با پدیده بدپوششی" و طرح "دستگیری و مقابله با اراذل و اوباش" پوشش بیشتری داده اند.

v   به نظر می رسد سبک ارائه مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی در روزنامه‌های مورد نظر بیشتر به سبک خبر بوده است.

v   به نظر می رسد روزنامه‌های حامی دولت جهت گیری مثبت تری از روزنامه‌های منتقد دولت نسبت به اجرای طرح امنیت اجتماعی داشته اند.

 

روش شناسی تحقیق:

در پژوهش حاضر، با توجه به ماهیت موضوع، برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحلیل محتوا یک روش علمی تحقیق است که در بین عناصر ارتباط (فرستنده، گیرنده، محتوا و کانال) به بررسی عنصر محتوا می پردازد.

تحلیل محتوا روش تحلیل عینی، کمی و نظام‌مند محتوای آشکار پیام‌های ارتباطی است. (رایف و همکاران، 16: 1381)

در تحلیل محتوا، پژوهشگر به جای آنکه نگرش‌ها، باورها و دیدگاه‌های افراد را از طریق پرسشنامه مورد مقایسه و بررسی قرار دهد؛ پیام‌هایی را که تولید کرده اند مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در واقع در تحلیل محتوا، برخلاف تحقیق پیمایشی و نظایر آن، افراد به صورت مستقیم مورد بررسی و تحلیل قرار نمی گیرند، بلکه پیام‌هایی که تولید کرده اند مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و فرض بر این است که این پیام‌ها بر روی مخاطبان تأثیر دارد.

 

جامعة آماری

 جامعة آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه مطالب مرتبط با طرح امنیت اجتماعی است که در بازه زمانی اردیبهشت 1386 تا اردیبهشت 1388 در روزنامه‌های مورد بررسی به چاپ رسیده اند.

 

نحوه نمونه‌گیری

در این تحقیق نمونه گیری انجام نمی شود وکلیه مطالب مرتبط با طرح امنیت اجتماعی در سه روزنامه ایران، همشهری و اعتماد مورد تحلیل محتوا قرار می گیرند؛ در واقع، در این پژوهش تمام شماری انجام می گیرد.

    انتخاب سه روزنامه فوق به طور هدفمند بوده است، یعنی محقق با شناخت کامل از مطبوعات و با مشاوره گرفتن از چند استاد روزنامه نگاری و علوم سیاسی، روزنامه ایران را نمونه بارز روزنامه حامی دولت و روزنامه اعتماد را نمونه بارز منتقد دولت و روزنامه همشهری را روزنامه میانه رو برگزیده است. کلیه مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی در این سه روزنامه به صورت کل شماری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.

 

پیشینه تحقیق:

1- فاضل(1386) در پژوهشی با عنوان «بررسی میزان احساس امنیت شهروندان منطقه 20 شهرداری تهران پس از اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش» به این نتیجه رسید که با افزایش رضایت‌مندی شهروندان از سطح امنیت اجتماعی، احساس امنیت و کاهش جرایم بر میزان شأن و منزلتی که مردم برای سازمان پلیس و کارکنانش قائل هستند، افزوده می شود.

2- یعقوبی(1386)، در پایان نامه خود با عنوان «بررسی عملکرد طرح ارتقای امنیت اجتماعی(مبارزه با اراذل و اوباش) از دیدگاه مردم شهرستان کرج» به این نتیجه رسید که طرح ارتقای امنیت اجتماعی، احساس امنیت مردم را افزایش داده و رضایت‌مندی و همکاری و مشارکت مردم را به دنبال داشته و پلیس نیز در اطلاع رسانی به شهروندان موفق بوده است.

3- مرادی(1388) در از پایان نامه خود با عنوان«بررسی میزان تأثیر اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی بر احساس امنیت شهروندان خرم آباد در سال1387(مطالعه موردی طرح مقابله با اراذل و اوباش)» نتیجه گرفت که:

-      طرح ارتقای امنیت اجتماعی در ایجاد احساس امنیت در ارتباط با کنترل اراذل و اوباش مؤثر بوده است.

-      طرح ارتقای امنیت اجتماعی در ایجاد امنیت جانی و مالی مردم مؤثر بوده است.

-      میزان احساس امنیت شهروندان خرم آباد در سطح شهر در بحث مبارزه با اراذل و اوباش 63 درصد(متوسط به بالا) می باشد.

4- بیابانی درواری (1376)نیز در پایان نامه خود با عنوان «نقش اثرات فرهنگی رسانه‌ها در امنیت اجتماعی» ثابت کرد که:

الف: رسانه‌ها  اگر بخواهند نگهبان امنیت جامعه باشند باید خود از امنیت برخوردار باشند.

ب: مردم از نظر عقلی، فکری و علمی به آن پایه رسیده اند که مسائل روز را درک نمایند.

ج: رسانه‌ها با جامعه و توده‌ها در ارتباط بوده و مسئولان را از دردها و رنج‌های آنان آگاه سازند در غیر این صورت ایجاد امنیت اجتماعی از سوی رسانه‌ها چندان ممکن و آسان نخواهد بود.

د: امنیت فرهنگی پیش شرط امنیت اجتماعی است.

ه: امنیت اجتماعی در گرو داشتن امنیت حقوقی، اقتصادی و سیاسی است.

5- موحدی(1383) در پایان نامه خود با عنوان«بررسی عملکرد ناجا در رابطه با اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش از دیدگاه مردم شهر ساری» به این نتیجه رسید که میان تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح به شهروندان و موفقیت طرح مذکور رابطه معناداری وجود دارد.

6- دهرویه(1387) در پایان نامه خود با عنوان«بررسی تأثیر استفاده از رسانه‌ها بر میزان احساس امنیت شهروندان تهرانی با تأکید بر فعالیت‌های پلیسی در سال 1387» نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان توجه به برنامه‌ها و اخبار پلیسی تلویزیون و احساس امنیت وجود دارد و هرچه میزان استفاده از این برنامه‌ها بیشتر باشد، میزان احساس امنیت کمتر است. همچنین مشخص گردید بین افرادی که اخبار جنایی روزنامه‌ها را مطالعه می کنند با خوانندگان سایر عناوین خبری روزنامه‌ها به لحاظ احساس امنیت تفاوت معناداری وجود دارد.

 

مبانی نظری

نظریه برجسته سازی

"سورین و تنکارد" در تعریف برجسته سازی می نویسند: برجسته سازی یکی از تئوری‌هایی است که از طریق آن رسانه‌های ارتباط جمعی می توانند بر عامه مردم تأثیر بگذارند. برجسته سازی یعنی این اندیشه که رسانه‌های خبری با ارائه خبرها، موضوعاتی را که عامه راجع به آن فکر می کنند تعیین می نمایند. (سورین و تانکارد، 1386: 326)

این دیدگاه در سال 1972 توسط مک کامب و شاو در پی تحقیقی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1968 مطرح شد.

    در فرضیه برجسته‌سازی باور بر آن است که رسانه‌های خبری با ارائه و انتشار اخبار و اطلاعات دلخواه، اندیشه مردم، پیرامون موضوعات معین را شکل می‌دهند. به تعبیر روشن‌تر، فرضیه برجسته‌سازی اذعان می‌دارد که:

1- توجه رسانه‌های جمعی به موضوعات معین موجب می‌شود تا اهمیت آن موضوعات از نظر مردم افزایش یابد. به عبارت دیگر، رسانه‌ها بر درک عموم از اهمیت موضوعات تأثیر می‌گذارند.

2- رسانه‌های جمعی با پوشش زیاد خبری خود، نحوه اولویت‌بندی مشکلات عمومی توسط مردم را تعیین می‌نمایند.

3- رسانه جمعی اولویت‌های خود را بر مردم تحمیل می‌نمایند. آنها اولویت‌های توده مردم را شکل می‌دهند.

4- رسانه‌های جمعی در برخی شرایط با پوشش خبری و محتوای خود، جهت‌گیری ذهنی سیاستمداران، مدیران و رهبران کشور را تعیین می‌نمایند (رابینسون، 2003).

محققان مختلف در بررسی‌ها و مطالعات خود فرایند و الزامات برجسته‌سازی رسانه‌ها را شناسایی کرده‌اند. بسیاری از آنان بر این باورند که یک یا چند رسانه زمانی می‌توانند یک موضوع را برجسته ساخته و به عنوان اولویت اصلی مردم معرفی نمایند، که الزامات زیر را رعایت کنند:

1- یافتن موضوع: نخستین گام برجسته‌سازی یافتن موضوعی است که از نظر رسانه‌ها واجد اهمیت و اولویت است. رسانه‌، معمولاً چنین موضوعی را براساس ملاک‌هایی نظیر ایدئولوژی حاکم، سخنان رهبران جامعه، مواضع یک حزب معین و یا ترجیحات خود، برمی‌گزینند.

2- قالب‌دار کردن موضوع گزینش شده: موضوع انتخاب شده زمانی مورد توجه عموم قرار می‌گیرد که دارای بار معنایی و هیجانی ویژه ای باشد. چنین معنا و قالبی باید برای مخاطبان جذاب و درخور اهمیت باشد.

3- پوشش فراگیر: یک موضوع قالب‌دار دارای معنا، زمانی در صدر موضوعات مورد اهمیت مخاطبان قرار می‌گیرد که بارها و با واژگان مختلف، تکرار شود.

4- نامگذاری ویژه: برای موضوع گزینش شده و دارای معنایی خاص، باید نامی ویژه انتخاب و با آن به جامعه معرفی کرد. «رسوایی سیاسی»، «افتضاح انتخاباتی»، «اختلاس کلان»، «قتل‌های زنجیره‌ای»، «واتر گیت»، «ایران کنترا»، «روزنامه‌های زنجیره‌ای» و «حیف و میل کردن اموال عمومی» نمونه‌ای از نامگذاری ویژه و اثرگذار است.

5- استفاده از کد اسمی: موضوع نامگذاری شده برای رسوخ در اذهان مخاطبان باید با مفاهیم قدیمی آشنا به ذهن مخاطبان همبسته شود.

6- شتاب بخشیدن به موضوع از طریق افراد معروف و مقبول: رسانه‌ها برای برجسته‌سازی سریع‌تر یک موضوع، اغلب از چهره‌های سیاسی، ورزشی، علمی و … بهره می‌گیرند. زمانی که موضوع از زبان چنین اشخاصی معرفی شود به زودی به موضوع مورد علاقه افکارعمومی تبدیل خواهد شد.

    نیازی به حجت نیست که برجسته‌سازی به تدریج رخ خواهد داد و استمرار اهمیت موضوع برجسته‌ شده نیز چندان به درازا نمی‌کشد. از همین روی، رسانه‌های جمعی پس از چند مدت دامنه توجه خود را از یک یا چند موضوع، به یک یا چند موضوع دیگر معطوف می‌دارند. از آن گذشته، محققان  نشان داده‌اند که افزون بر رسانه‌ها، عوامل دیگری نیز بر فرایند برجسته‌سازی تأثیر می‌گذارند. به باور مانهایم برجسته‌سازی حاصل اولویت‌های رسانه‌ها، نهادهای سیاسی و توده مردم است.

براساس مطالب مندرج در سطور بالا می‌توان نتیجه گرفت که اول اینکه: رسانه‌ها قادرند با تمرکز بر بخشی از واقعیات و حقایق و پوشش فراگیر آن، اذهان گروه وسیعی از افراد جامعه را معطوف به موضوعات خاص کنند. دوم اینکه: رسانه‌ها با ارزش‌گذاری برخی حقایق و اغراق در آن ارزش‌گذاری، می‌توانند بر ارزش‌گذاری‌ها جامعه تأثیر بگذارند و سوم اینکه: برجسته‌سازی رسانه‌ها اغلب پیرامون موضوعاتی موفقیت‌آمیز است که در وهله اول، مخاطبان آشنایی چندانی با آنها نداشته باشند و در وهله دوم، آن موضوعات همخوانی بالایی با نیازها و خواسته‌های آنان داشته باشند. چهارم اینکه: برجسته‌سازی در قلمروهایی که با اولویت‌های سیاسی جامعه هماهنگ باشد بیشتر احتمال وقوع دارد.

 

تعریف نظری و عملی مفاهیم:

امنیت اجتماعی:

تعریف نظری:

عبارت است از حالت فراغت همگانی از تهدیدی که کردار غیرقانونی دولت یا دستگاهی یا فردی یا گروهی در تمام یا بخشی از جامعه پدید آورد. (رجبی پور، 1382: 14)

تعریف عملی طرح:

در اینجا منظور، طرحی موسوم به امنیت اجتماعی است که نیروی انتظامی از سال 1386 با هدف ایجاد محیطی امن از نظر اجتماعی، سیاسی، شغلی و. . . برای هر یک از آحاد جامعه، در صدد اجرای آن برآمد.

 

افکار عمومی:

تعریف نظری:

در فرهنگ علوم اجتماعی، ذیل عبارت افکار عمومی این تعریف آمده است: «افکار عمومی عبارت است از طرز تلقی و واکنش جمعی و مشهودی که جزء بزرگی از جامعه در برابر رویدادهای اجتماعی که اغلب مهم تلقی می شوند، نشان می دهند. » یا «افکار عمومی، عبارت است از مجموع عقاید، نظرها و گرایش‌های بخش بزرگی از جامعه پیرامون یک موضوع در یک زمان معین. »(زارعیان، 1386: 15)

تعریف عملی:

در اینجا به معنی عقاید، باورها، افکار، احساسات، اراده ایجاد شده، پیرامون اجرای طرح امنیت اجتماعی در سطح جامعه است که در این پژوهش از طریق مطبوعات پیگیری می‌شود.

 

رسانه:

تعریف نظری و عملی:

رسانه‌های گروهی، تمامی وسائل و ابزارهای ارتباطی را شامل می شود، که در اختیار گروه‌های کثیری از مردم قرار دارد و در سطح گسترده به انتشار اطلاعات و اخبار و عقاید و نظرها می پردازند و مصادیق آن عبارتند از: تلویزیون، سینما، مطبوعات، رادیو، نشریات ادواری، شبکه‌های رایانه ای. رسانه‌های گروهی مبتنی بر ارتباط هستند و ارتباط فرایندی است که از طریق آن "پیام‌ها" صرف نظر از محتوای آن و وسایل به کار گرفته شده از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند(جهان بین، 1382: 98).

 

روزنامه:

تعریف نظری:

ورقه‌هایی بدون جلد و صحافی، که در زمانی معین به صورت روزانه یا هفتگی انتشار می‌یابد و حاوی اخبار روز و مطالب سیاسی، اجتماعی، هنری و مانند آنهاست(انوری، 1381: 3730).

تعریف عملی:

در اینجا منظور روزنامه‌های کثیرالانتشار ایران، همشهری و اعتماد هستند که هر روز صبح به استثنای جمعه‌ها و روزهای تعطیل  به چاپ می رسند.

 

برجسته سازی:

تعریف نظری:

 در کتاب واژه نامه ارتباطات تألیف دکتر شکرخواه برجسته سازی به این صورت تعریف شده است: «برجسته سازی نظریه ای است که بر اساس آن موضوعی به عنوان مسئله اصلی در رسانه به مخاطب عرضه می شود. برجسته سازی در واقع طبیعی جلوه دادن بزرگ‌نمایی یک یا چند رویداد در رسانه‌هاست. طبق این نظریه، رسانه‌ها به مردم نمی‌گویند چه فکر کنند، بلکه می گویند راجع به چه فکر کنند. »(شکرخواه، 1381: 8)

 

تعریف عملی:

در اینجا بزرگ‌نمایی و ترتیب اولویت و نحوه توجه به هر یک از ابعاد هفتگانه طرح امنیت اجتماعی توسط روزنامه‌ها مدنظر است. همچنین محل درج مطلب، نحوه ارائه آن و نحوه تیتر زدن، کادربندی، داشتن تیتر در صفحه اول، داشتن سو تیتر و. . . .

 

یافته‌های تحقیق:

در این پژوهش مطالب مربوط به اجرای طرح امنیت اجتماعی در روزنامه‌های سراسری ایران، همشهری و اعتماد(روزنامه‌های طرفدار دولت، میانه و منتقد دولت) بررسی شد. در اینجا به مهم‌ترین نتایج تحقیق در دو بخش به طور خلاصه اشاره می شود:

توصیف یافته‌ها:

جدول شماره 1- بررسی مطالب به تفکیک روزنامه

نام روزنامه

فراوانی

درصد

ایران

85

1/28

همشهری

115

1/38

اعتماد

102

8/33

کل

302

100

بررسی یافته‌های تحقیق نشان داد که در طول مدت اجرای طرح امنیت اجتماعی، 302 مطلب در سه روزنامه مورد بررسی در خصوص طرح امنیت اجتماعی به چاپ رسیده و روزنامه همشهری با انتشار 115 مطلب (1/38 درصد) بیشترین پوشش خبری را نسبت به طرح امنیت اجتماعی داشته است.

جدول شماره 2-بررسی مطالب به تفکیک سال انتشار

سال انتشار

فراوانی

درصد

1386

213

5/70

1387

86

5/28

1388

3

1

کل

302

100

بر اساس داده‌های جدول شماره2 بیشترین مطالب درج شده در خصوص طرح امنیت اجتماعی به اولین سال اجرای طرح یعنی سال 1386 مربوط می شود، زیرا 5/70 درصد از مطالب مربوطه در این سال به چاپ رسیده است. این مسئله نشان می دهد روزنامه‌های مورد بررسی در سال اول اجرای  طرح امنیت اجتماعی به شدت پیگیر برنامه‌های این طرح بوده و با مرور زمان از پیگیری و توجه آنها  به طرح کاسته شده است.

مسئله بعدی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت، نحوه برجسته سازی مطالب بود. از طریق متغیر‌هایی مانند نحوه چینش مطالب، وجود تیتر در صفحه اول، ارتباط تیتر با موضوع طرح امنیت اجتماعی، داشتن خلاصه تیتر، اندازه مطلب، بهره گیری از عکس و نوع تیتر می توان به نحوه برجسته سازی پی برد:

1- 3/61 درصد از مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی(جدول شماره3) در صفحات داخلی و فقط 7/1 در صد آنها در صفحه اول به چاپ رسیده‌اند. به عبارتی چینش مطالب به نحوی بوده که تأثیر چندانی در جلب توجه مخاطبان نداشته است.

جدول شماره 3-بررسی مطالب از نظر نحوه چینش در روزنامه

نحوه چینش مطالب

فراوانی

درصد

صفحه اول- تیتر اول

5

7/1

صفحه اول- دیگر تیترها

50

5/16

صفحات داخلی- تیتر اول

62

5/20

صفحات داخلی- سایر تیترها

185

3/61

کل

302

100

 

2- یافته‌های تحقیق نشان داد(جدول شماره4) که تنها  2/18 درصد از مطالب مورد بررسی در سه روزنامه، در صفحه اول نشریات تیتر داشتند لذا بهره گیری از تیتر در صفحه اول به عنوان یک عامل برجسته سازی در نشریات، در خصوص مطالب طرح امنیت اجتماعی چندان مورد توجه مسئولان روزنامه‌ها نبوده است.

 

جدول شماره 4بررسی مطالب از نظر وجود تیتر در صفحه اول

وجود تیتر

فراوانی

درصد

بله

55

2/18

خیر

247

8/81

کل

302

100

 

3-  تیتر 4/83 درصد از مطالب پوشش داده شده، مرتبط با طرح امنیت اجتماعی بود(جدول شماره5) و این مسئله نشان می دهد که روزنامه‌ها از ارتباط میان تیتر مطلب و طرح امنیت اجتماعی استفاده مطلوبی جهت برجسته سازی مطالب کرده اند.

 

جدول شماره5-بررسی مطالب از نظر ارتباط تیتر با طرح امنیت اجتماعی

ارتباط تیتر با طرح

فراوانی

درصد

بله

252

4/83

خیر

50

6/16

کل

302

100

4- بر طبق یافته‌های تحقیق(جدول شماره6) تنها 9/9 درصد از مطالب مرتبط با طرح امنیت اجتماعی خلاصه تیتر داشتند. خلاصه تیتر نوعی برجسته کردن مطلب است که خواننده در کمترین زمان ممکن به محتوای مطلب پی می‌برد.

 

جدول شماره 6-بررسی مطالب از نظر وجود خلاصه تیتر در مطلب

وجود سوتیتر

فراوانی

درصد

بله

30

9/9

خیر

272

1/90

کل

302

100

 

5- بهره گیری از تیترهای با نقل قول مستقیم یکی دیگر از مقوله‌هایی است که بر برجسته سازی مطلب تأثیرگذار است. یافته‌های تحقیق نشان داد(جدول شماره7) که 1/34 درصد از تیتر مطالب پوشش داده شده در خصوص طرح امنیت اجتماعی، دارای تیتر از نوع نقل قول مستقیم بوده است.

 

جدول شماره 7- مطالب مورد بررسی از نظر نوع تیتر

نوع تیتر

فراوانی

درصد

نقل قول مستقیم

103

1/34

نقل قول غیرمستقیم

97

1/32

سایر موارد

102

8/33

کل

302

100

6-  آخرین مقوله ای که در جهت بررسی برجسته سازی طرح توسط روزنامه‌ها مدنظر محقق قرار گرفت مقوله عکس بود. یافته‌ها نشان داد(جدول شماره8) که در 2/65 درصد از مطالب از تصویر در جهت برجسته نمودن طرح امنیت اجتماعی بهره گرفته نشده است.

 

جدول شماره 8- بررسی مطالب از نظر وجود عکس در مطلب

وجود عکس

فراوانی

درصد

بله

105

8/34

خیر

197

2/65

کل

302

100

بر طبق آنچه ذکر شد باید عنوان کرد، طرح امنیت اجتماعی از منظر دست اندرکاران این سه روزنامه، جهت برجسته سازی و در معرض دید عموم قرار گرفتن از اهمیت چندانی برخوردار نبوده است.

یکی از مهم‌ترین متغیر‌های این پژوهش، متغیر «جهت‌گیری» است:

  • در بحث جهت گیری مطالب در خصوص طرح امنیت اجتماعی در روزنامه‌ها(جداول شماره9 و 10)، یافته‌های تحقیق نشان داد 2/27 درصد از مطالب جهت گیری مثبت، 6/6 درصد جهت گیری منفی و مابقی جهت گیری خنثی نسبت به طرح امنیت اجتماعی داشتند. همچنین در بحث نحوه اجرای طرح توسط پلیس(جدول شماره10)، 9/14 درصد از مطالب جهت گیری مثبت، 6/11 درصد جهت گیری منفی و مابقی جهت گیری خنثی نسبت به نحوه اجرای طرح امنیت اجتماعی توسط پلیس داشتند.

 

جدول شماره 9- مطالب مورد بررسی از نظر جهت گیری مطالب در خصوص طرح

جهت گیری مطلب

فراوانی

درصد

مثبت

82

2/27

منفی

20

6/6

خنثی

200

2/66

کل

302

100

 

جدول شماره10-بررسی جهت گیری مطالب در خصوص نحوه اجرای طرح توسط پلیس

جهت گیری درمورد نحوه اجرا طرح توسط پلیس

فراوانی

درصد

مثبت

45

9/14

منفی

35

6/11

خنثی

222

5/73

کل

302

100

 

  • در بحث پوشش مطالب مربوط به پلیس(جدول شماره11)، از 302 مطلب یافته شده در خصوص طرح امنیت اجتماعی در روزنامه‌ها، مجموعاً 3/51 درصد از مطالب پوشش داده شده مربوط به سخنان مسئولان ناجا می باشد که از این میزان، 9/15 درصد سخنان فرماندهی ناجا، 6/9 درصد سخنان فرماندهی تهران بزرگ و 8/25 درصد سخنان دیگر مسئولان ناجاست. این مسئله نشان می دهد که روزنامه‌های مورد بررسی، بیشتر منعکس کننده دیدگاه مسئولان نیروی انتظامی در خصوص طرح بودند.

 

جدول شماره 11-مطالب مورد بررسی از نظر پوشش سخنان مقامات در خصوص طرح

شخصیت‌ها

فراوانی

درصد

فرمانده ناجا

48

9/15

فرمانده تهران بزرگ

29

6/9

دیگر مسئولین ناجا

78

8/25

نمایندگان مجلس

14

6/4

رئیس جمهور، وزرا- بجز وزیر کشور-  مشاورین

15

5

رئیس قوه قضائیه، معاونین، دادستان کل کشور، معاونین و دادستان تهران

24

9/7

شهروندان

14

6/4

وزیر کشور

9

3

سایر

71

5/23

کل

302

100

در خصوص برجسته‌سازی از طریق عکس، می توان گفت که در میان مطالب عکسدار، تصویر پلیس بیش از سایر تصاویر برجسته شده است(جدول شماره12)، بعد از تصویر پلیس، روزنامه‌های مورد بررسی، از تصویر برخورد پلیس با متهم (3/9 درصد) جهت برجسته نمودن مطالب استفاده نموده اند.

 

جدول شماره 12-مطالب مورد بررسی از نظر موضوع عکس

نوع عکس

فراوانی

درصد

عکس متهم

8

6/2

ابزار و ادوات جرم

5

7/1

موارد یک و سه

5

7/1

برخورد پلیس با متهم

28

3/9

تصویر پلیس

36

9/11

تصویر سایر مسئولان کشوری و لشکری

10

3/3

سایر

15

9/4

هیچکدام

195

6/64

کل

302

100

 

-  اکثر مطالب درج شده(8/72 درصد) در روزنامه‌های مورد بررسی به سبک "خبر" است.

 

 

جدول شماره 13- مطالب مورد بررسی از نظر سبک ارائه مطلب

سبک ارائه مطلب

فراوانی

درصد

خبر

220

8/72

گزارش

48

9/15

مقاله

8

6/2

مصاحبه

13

3/4

نامه‌های مردمی

10

3/3

عکس، کاریکاتور، طرح

0

0

سایر

3

1

کل

302

100

 

تحلیل یافته‌ها

الف) نتایج حاصل از نحوه انعکاس مطالب به تفکیک روزنامه‌های مورد بررسی[1]

  • · در بحث میزان پوشش مطالب طرح امنیت اجتماعی، یافته‌ها نشان می دهد بیشترین حجم مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی در روزنامه همشهری به چاپ رسیده است. همچنین هر سه روزنامه در سال اول اجرای طرح امنیت اجتماعی، پوشش خبری مطلوبی از این طرح داشته اند، به نحوی که از مجموع 85 مطلب درج شده در روزنامه ایران در بحث طرح امنیت اجتماعی، 61 مطلب (8/71 درصد)، از مجموع 115 مطلب درج شده در روزنامه همشهری 83 مطلب (2/72 درصد) و از مجموع 102 مطلب درج شده در روزنامه اعتماد 69 مطلب (6/67 درصد) در سال 1386 به چاپ رسیده است. که این میزان در سال‌های 1387 و 1388 با سیر نزولی زیادی روبرو بود.

 

 

 

 

 

                 جدول شماره14- مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی برحسب ابعاد مختلف طرح و نام روزنامه مورد بررسی

                                            نام روزنامه

عنوان طرح

ایران

همشهری

اعتماد

کل

عنوان کلی طرح

38

8/32%

7/44%

39

6/33%

9/33%

39

6/33%

2/38%

116

100%

4/38%

طرح مقابله با بدپوششی و مبارزه با مزاحمین نوامیس

15

5/16%

6/17%

34

4/37%

6/29%

42

2/46%

2/41%

91

100%

1/30%

طرح مقابله با اراذل و اوباش

16

39%

8/18%

12

3/29%

4/10%

13

7/31%

7/12%

41

100%

6/13%

طرح دستگیری معتادان پرخطر و ولگرد

8

1/57%

4/9%

6

9/42%

9/2%

0

0

0

14

100%

3/3%

طرح دستگیری مواد فروشان

3

30%

5/3%

5

50%

3/4%

2

20%

2%

10

100%

3/3%

طرح برقراری امنیت تفرجگاه‌ها

2

6/28%

4/2%

2

3/33%

7/1%

2

3/33%

2%

6

100%

2%

طرح مقابله با تصاویر غیراخلاقی و متجاوزین حریم خصوصی

2

3/33%

4/2%

2

3/33%

7/1%

2

3/33%

2%

6

100%

2%

موارد تلفیقی

1

3/6%

2/1%

15

5/87%

13%

1

3/6%
1%

17

100%

6/5%

کل

85

1/28%

100%

115

1/38%

100%

102

8/33%

100%

302

100%

100%

بر مبنای یافته‌های به دست آمده از جدول شماره19، روزنامه ایران و همشهری بیشترین توجه خبری خود را بر "عنوان کلی" طرح امنیت اجتماعی متمرکز نموده اند و به ترتیب 7/44 درصد و 9/33 درصد از کل مطالب این دو روزنامه بر این مسئله تمرکز دارد. بیشترین توجه روزنامه اعتماد نیز در طول مدت اجرای طرح امنیت اجتماعی بر طرح "مقابله با بدپوششی و مبارزه با مزاحمین نوامیس" تمرکز داشت و 2/41 درصد از کل مطالب این روزنامه به پوشش این طرح اختصاص داده شد.

    در حقیقت کانون توجه سه روزنامه تحت بررسی، به ترتیب  "عنوان کلی" طرح، طرح "مقابله با بدپوششی"  و بعد از آن، طرح "مقابله با اراذل و اوباش" می باشد. که این موضوع، حاکی از اثبات فرضیه اول تحقیق است.

 

جدول شماره15- مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی

 برحسب سبک ارائه مطلب به تفکیک روزنامه

نام روزنامه

سبک ارائه مطلب

ایران

همشهری

اعتماد

کل

خبر

62

2/28%

9/72%

102

4/46%

7/88%

56

5/25%

9/54%

220

100%

8/72%

گزارش

14

2/29%

5/16%

8

7/16%

7%

26

2/54%

5/25%

48

100%

9/15%

مقاله

1

5/12%

2/1%

2

25%

7/1%

5

5/62%

9/4%

8

100%

9/15%

مصاحبه

0

0

0

2

4/15%

7/1%

11

6/84%

8/10%

8

100%

6/2%

نامه‌های مردمی

6

60%

1/7%

0

0

0

4

40%

9/3%

13

100%

3/4%

عکس، کاریکاتور، طرح

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

سایر

2

7/66%

4/2%

1

3/33%

9/0%

0

0

0

3

100%

1%

کل

85

1/28%

100%

115

1/38%

100%

102

8/33%

100%

302

100%

100%

  • جدول شماره 20 یافته‌های تحقیـــق را بر حســـب سبک ارائه مطلب و نام روزنامه مورد بررسی به نمایش می گذارد.

    یافته‌ها نشان می دهد که مهم‌ترین سبک ارائه مطلب در هر سه روزنامه مورد بررسی «خبر» بوده به طوری که 9/72 درصد از مطالب روزنامه ایران، 7/88 درصد از مطالب روزنامه همشهری و 9/54 درصد از مطالب روزنامه اعتماد در خصوص طرح امنیت اجتماعی را به خود اختصاص داده است، بنابراین فرضیه دوم تحقیق اثبات می شود.

    برطبق یافته‌های این جدول، بیشترین اخبار منتشر شده در خصوص طرح امنیت اجتماعی (4/46 درصد) در روزنامه همشهری، بیشترین گزارش (2/54 درصد)، مصاحبه (6/84 درصد)، و مقاله (5/62 درصد) منتشر شده در خصوص طرح امنیت اجتماعی در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است.

    بیشترین نامه‌ها و پیام‌های مردمی(60درصد) در خصوص طرح امنیت اجتماعی نیز در روزنامه ایران به چاپ رسیده است.

    از دیگر نکات قابل تأمل در این جدول، عدم بهره گیری از سبک مصاحبه در روزنامه ایران، عدم پوشش پیام‌ها و نامه‌های مردمی در روزنامه همشهری و عدم بهره گیری از عکس، کاریکاتور و طرح در هر سه روزنامه است.

  • جدول شماره21 یافته‌های تحقیق را بر حسـب جهت گیری مطلب در خصوص طرح امنیت اجتماعی و نام روزنامه مورد بررسی به نمایش می گذارد.

جدول شماره16- مطالب مورد بررسی برحسب جهت گیری به تفکیک نام روزنامه

نام روزنامه

 

جهت گیری مطلب

ایران

همشهری

اعتماد

کل

مثبت

20

4/24%

5/23%

49

7/59%

6/42%

13

9/15%

7/12%

82

100%

2/27%

منفی

4

20%

7/4%

1

5 %

9/0%

15

75%

7/14%

20

100%

6/6%

خنثی

61

5/30%

8/71%

65

5/32%

5/56%

74

37%

5/72%

200

100%

2/66%

کل

85

1/28%

100%

115

1/38%

100%

102

8/33%

100%

302

100%

100%

یافته‌ها نشان می دهد که از میان 302 مطلب منتشر شده در سه روزنامه تحت بررسی در خصوص طرح امنیت اجتماعی، 2/27 درصد از مطالب نگرش مثبتی نسبت به طرح امنیت اجتماعی داشته و 6/6 درصد از آنها دارای نگرش منفی نسبت به طرح امنیت اجتماعی بودند.

    براساس این یافته‌ها، بیشترین( 7/59 درصد) مطالبی که دارای جهت گیری مثبت نسبت به طرح بودند در روزنامه همشهری به چاپ رسیده است و همچنین بیشترین مطالب دارای جهت گیری منفی نسبت به طرح امنیت اجتماعی در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است که 75 درصد از مطالب را شامل می شود.

    بنابراین قسمت اول فرضیه سوم(که جهت گیری مثبت به روزنامه حامی دولت نسبت داده شده بود)رد و قسمت دوم فرضیه سوم (که جهت گیری منفی به روزنامه منتقد دولت نسبت داده شده بود) اثبات می شود. در این بین، روزنامه همشهری کمترین جهت گیری منفی را نسبت به طرح داشته است که 5 درصد از کل مطالب را شامل می شود.

 

جمع بندی و نتیجه‌گیری

یکی از متغیرهای تأثیرگذار در امنیت جامعه، نوع پرداختن رسانه‌ها به حوادث و اتفاقاتی است که در جامعه روی می دهند یا تصمیماتی که در جامعه اتخاذ می شوند. مسلماً نوع فضا سازی رسانه ای می تواند در التهاب یا آرامش جامعه نقش داشته باشد.

-فرضیه اول تحقیق به بررسی و تحلیل محتوای مطالب مربوط به ابعاد ششگانه طرح امنیت اجتماعی، در مطبوعات پرداخت که مشخص شد، کانون توجه سه روزنامه تحت بررسی، به ترتیب  "عنوان کلی" طرح، طرح "مقابله با بدپوششی"  و بعد از آن، طرح "مقابله با اراذل و اوباش" می باشد. که حاکی از اثبات فرضیه اول تحقیق می باشد و روزنامه‌های مورد بررسی فقط دو بعد از ابعاد ششگانه طرح امنیت اجتماعی را برجسته کرده اند و از کنار سایر ابعاد گذشته اند.

-فرضیه دوم تحقیق به بررسی سبک ارائه مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی در روزنامه‌های مورد نظر پرداخت، به طوری که بر طبق آن، یافته‌ها نشان می دهد که مهم‌ترین سبک ارائه مطلب در هر سه روزنامه تحت بررسی «خبر» بود، که 9/72 درصد از مطالب روزنامه ایران، 7/88 درصد از مطالب روزنامه همشهری و 9/54 درصد از مطالب روزنامه اعتماد در خصوص طرح امنیت اجتماعی را به خود اختصاص داده اند، بنابراین فرضیه دوم تحقیق اثبات می شود. این در حالی است که از مطبوعات انتظار می رود وقتی طرحی با چنین ابعادی در سطح جامعه مطرح و اجرا می شود از طریق مصاحبه با مردم و مسئولان و تهیه گزارش‌های جذاب و خواندنی به ارتقای آگاهی مردم در مورد طرح کمک کنند.

-فرضیه سوم تحقیق به بررسی جهت گیری مطالب مربوط به طرح امنیت اجتماعی در مطبوعات پرداخته که بر طبق آن، بیشترین( 7/59 درصد) مطالبی که دارای جهت گیری مثبت نسبت به طرح بودند در روزنامه همشهری به چاپ رسیده است و همچنین بیشترین مطالب دارای جهت گیری منفی نسبت به طرح امنیت اجتماعی در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است که 75 درصد از مطالب را شامل می شود.

بنابراین قسمت اول فرضیه سوم(که جهت گیری مثبت به روزنامه حامی دولت نسبت داده شده بود)رد و قسمت دوم فرضیه سوم (که جهت گیری منفی به روزنامه منتقد دولت نسبت داده شده بود) اثبات می شود.

    در مجموع، می توان نتایج تحقیق را این‌گونه بیان کرد که روزنامه همشهری نسبت به دو روزنامه دیگر بیشترین پوشش خبری را به طرح امنیت اجتماعی داشته و جهت گیری مثبت تری را هم در جریان این پوشش اعمال کرده است. هیچ‌ یک از روزنامه‌ها از نظر برجسته سازی مطالب این طرح فعالیت خاصی کرده اند و روند توجه به این طرح به مرور زمان کاهش یافته است.

 

پیشنهادها:

با توجه به نقش و تأثیر بسیار زیادی که رسانه‌های جمعی به ویژه روزنامه بر افکار عمومی دارد پیشنهادهای زیر قابل توجه می نماید:

  1.  فرماندهان و رؤسای نیروی انتظامی تدابیری اتخاذ نمایند تا از همان ابتدای اجرای چنین طرح‌های ملی، که گاهی تأثیرات و پیامدهای ناشی از اجرای آن تا مدت‌ها در اجتماع باقی مانده و حتی در تصمیم‌گیری‌های اساسی یک جامعه، نقش پر رنگی دارد از تمام ظرفیت و قدرت رسانه‌ها در نفوذ بر افکار عمومی و جلب مشارکت اجتماعی، کمال استفاده را به عمل آورند.
  2. با توجه به نقش مهمی که روابط عمومی پلیس می تواند در جهت دهی به خط فکری رسانه‌ها به خصوص روزنامه‌ها در این‌گونه طرح‌ها داشته باشد، به نظر می رسد اتخاذ تدابیری(از جمله امضا تفاهم نامه همکاری و. . . ) در جهت فعال نمودن این بخش(به طوری که فعالیت این بخش در تمام مدت از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و سیر نزولی نداشته باشد) در این حوزه مؤثر باشد[2].
  3. با توجه به اینکه انعکاس خبری طرح امنیت اجتماعی در روزنامه‌ها از ابتدای طرح تا انتها، سیر نزولی داشته است، به نظر می رسد تحقیقی در خصوص علت یابی این مسئله و راهکاری در جهت رفع آن حائز توجه باشد.
  4. با توجه به اینکه محدوده مکانی این تحقیق تهران بزرگ می باشد، پیشنهاد می شود استان‌های دیگر در خصوص نحوه انعکاس اخبار طرح امنیت اجتماعی در رسانه‌های محلی تحقیقی انجام دهند.


-[1] با توجه به اینکه در این پژوهش، نمونه گیری صورت نگرفته است، بنابراین، نیازی به محاسبه آزمون‌های معنی داری نیست.

-[2] بر اساس این تحقیق تنها 6 درصد از اخبار روزنامه‌ها در خصوص طرح امنیت اجتماعی از طریق روابط عمومی پلیس منعکس شده است.

  • کتاب:

    • · اسدی، علی، (1371). افکار عمومی و ارتباطات، انتشارات سروش.
    • · انوری، حسن، (1381). فرهنگ بزرگ سخن، تهران، انتشارات سخن، جلد4.
    • · جهان بین، داریوش، (1382). "نقش رسانه‌ها در کنترل و امنیت اجتماعی"، مجله قضائی و حقوقی دادگستری، شماره43، صص 117-93.
    • · رایف، دانیل(1385)، تحلیل پیام‌های رسانه ای، کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق، مترجم: مهدخت بروجردی علوی، تهران: انتشارات سروش، چاپ دوم، تابستان.
    • · رجبی پور، محمود، (1382). "درآمدی بر احساس امنیت در بستر امنیت عینی"، فصلنامه دانش انتظامی؛ دانشگاه علوم انتظامی سال پنجم، شماره 2.
    • · زارعیان، داود، (1386)، شناخت افکار عمومی، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران، چاپ اول.
    • · سورین ورنر، تانکارد جیمز(1386): نظریه‌های ارتباطات، ترجمة علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1386.
    • · شکرخواه، یونس، (1386)، واژه نامه ارتباطات، تهران: انتشارات سروش، چاپ اول.
    • · مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی(1386)، (اینترنت)جایگاه مطبوعات در سیاست ملی ارتباطی رسانه ای، انتشارات مجلس.

     

    پایان نامه و طرح:

    • · بیابانی درواری، غلامحسین، (1376)". نقش اثرات فرهنگی رسانه‌ها در امنیت اجتماعی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی.
    • · خادمی، علی، (1387)؛ "بررسی عوامل مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی(مطالعه تجربی جوانان شهر تهران)"؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
    • · دهرویه، محمد، (1387) «بررسی تأثیر استفاده از رسانه‌ها بر میزان احساس امنیت شهروندان تهرانی با تأکید بر فعالیت‌های پلیسی در سال 1387»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.
    • · مرادی، طهماسب، (1388). "بررسی میزان تأثیر اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی بر احساس امنیت شهروندان خرم آباد در سال 1387"؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم انتظامی.
    • · موحدی، فخرالدین، ( 1383). "بررسی عملکرد ناجا در رابطه با اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش از دیدگاه مردم شهر ساری"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.
    • · یعقوبی، پرویز، (1386)"بررسی عملکرد طرح ارتقای امنیت اجتماعی(مبارزه با اراذل و اوباش) از دیدگاه مردم شهرستان کرج1386"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.